Pages

Tuesday, February 15, 2011

Budayakah atau pon ikutan?


 wee...~~~

valentine's day..urm..knp perlu sambut ea?huhu..dulu2 kalo kate la arini valentine jatuh ari sabtu aku n kawan2 mesti wat bbq.b'kampung kt umah salah sorg dr kitorg dr pg sampai ptg wat makan2. masak same2 n ajak kawan2 yg len.haha..sje sronok.bukan la nk sambut..coz kitorg mmg slalu mcm tuh pon.collect duit n wat mkn2 same2. sgt fun!! ok, back to da topic..knp valentine ini perlu d sambut? sungguh skema ayat itu..hikhik..padahal tetiap taon kte d ingtkan ttg benda yg same..tp tu lah kan..mentaliti kte ni kdg2 lebih ske wat xreti bila menda tu ke arah kebaikan.n jawapan pling mudah or klise nye..'xtau pon'..huhu..padahal da slalu org remind da..adoi la..

n taon lepas aku t'diam sekejap bila sorg dr rumate aku ckp yg ayah dia penah komen time brite pasal kes buang bayi.tat time bulan 9 or 10 mcm tuh la..scare spontan nye ayah dia b'kata2 'mmg la ramai buang baby time ni..da sampai mase dia'..huhu..aku t'pikir2 mule nye knp ayah dia ckp cmtu..n pastu bru aku paham pe yg ayah dia cube sampaikan.ye la.da mule2 mlm taon baru n pastu followed by velantine's day..tu sume time proses..n ble masuk je bulan 9 0r 10 maka akan byk la kes2 bby yg t'buang..sungguh sadis kan?org yg da kawin t'tunggu2 la nak anak..tp org yg blom kawen nih..senang2 je bazirkan baby tuh..

btoi la kan skrg ni da xbley pakai da peribahase 'kera d hutan d susukan, anak d rumah mati kelaparan'..coz kera pon pandai syg anak dia sendiri da..kucing lg la syg anak dia..kalo tgk ayam lg grg..haha..so diorg xperlukan manusia utk susukan anak diorg.nnt diorg ckp 'xpe2..ko g balik syg anak ko dlu ea..coz kitorg syg anak kitorg ni lebih dr ko manusia..hahaha..' pandai2 je aku wat dialog sendiri.hihi..

so bg aku xperlu la kan utk sambut..coz bukan budaya kite..kite nak banteras tp masih ad pihak yg sokong..xbyk ckit pon msti ad.so mcm ane ye kte nk banteras spenuhnye?tp aku rse taon nih lg ad peningkatan ckit la dr segi kempen xyah sambut valentini's day nih..so syabas kpada pihak yg b'kenan..wink~~ hopefully kempen ni bukan la utk valentine's je..tp d truskan utk benda2 len gak yg bley banteras menda2 mcm nih..

so, peringatan adalah utk sume yg masih sedar kt ane bumi dia pijak..n utk diri sendiri jugak..kite nih mudah t'ikot2 so bek pesan n bringat utk diri sendiri jugak..=)

daaa............

0 kata hikmat:::