Pages

Wednesday, February 16, 2011

Berfikir Secara Rasional itu penting


Malam yg sepi...hu~~~ tipu..!hahaha..malam nih tengok movie lg..hihi..ad keje tp sambil2.tgk ngan rumate aku a.k.a partner wat keje.hikhik.xde idea nak sambung wat kije.so pe lagi layan movie la..sungguh heaven berada d sem akhir selepas sem2 sblom nih b'pikir ngan ligat nye tetiap mlm [wpon kdg2 byk men gak..ngeh..ngeh..ngeh..] orite!!mari kte b'citer pasal movie yg aku tgk td.coz kt ctu byk gile pengajaran yg positip aku leh amik+cedok ntok diri aku n mayb b'gune untuk org len gak. yup!semestinye melibatkan tajuk entry ku ini..

okeh..citer tuh tajuk dia 'pregnancy pact'. myb org len da tgk..tp aku bru je tgk..hihi..citer ni pasal teenage eh!aku bukan teenage gak ke?xt'kuar lg rsenye..hihi..  around 15-16 yg b'jnji nk peknen same2..they thinx having a baby is like a great things or maybe i can say it 'cool'? to them. n ad blogger nak tau knp diorg ni nak peknen awal2. ble dia wat vdeo kt blog dia pasal nih.n dpt liputan meluas n mcm2 hal la timbul n kesedaran ad la gak kt teenage tu. but they not abort tat baby but still deliver da baby..so mcm tu lah serba ckit.nk tau lg lanjut.sila la tgk citer ini.hihi..actually citer nih based on the true story on june 2008. 

so,,bg aku byk pengajarannye..pertama skali ble ad slh sorg gurl tuh ckp yg hidup dia akan bahagia ble ad baby n dia juz nak kawen n ad famili n xmo pindah ane2 da.. lebih kurang camni la kalo d terjemahkan oleh aku..hihi.. kt ctu aku t'pikir..mudah nye la kan kalo sume org pikir mcm nih?huhu..but the reality, life is not easy as u imagine peep's!!yup..xsemudah yg d sangka..mcm citer tuh gak..ble laki tu rse yg dia da rosak kan tat gurl nye life ble dia tau tat gurl tuh peknen.rosak kan mase depan tat gurl. dia nak ke kolej sama2 ngan tat gurl.but ta gurl xmo.dia hanye nmpak kawen n ad baby n they will live happily eva afta.hu~~ rasional nye la kan..ok, aku xnak sentuh bab2 len..juz nk sentuh pasal pemikiran dia je.

maybe kite kt meleis pon ad yg pikir camtuh kan? sbb tuh byk kes buang baby ble jdik pikir nk sronok je..tp ble da jdik baby.mle la amik jln singkat..buang or tanam baby tuh. n kalo pjg ckit pon p letak kt umah org, kt hosp or tinggal kt masjid. ok la kan.sekurangnye baby tuh dapat gak hidup trus.hukhuk

hidop nih x la seringkas itu..mmg akan bahagia kalo ko pandai manage ur life..tp kalo idop ko sendiri pon ko xpandai urus, harapkan org len lagi utk pikirkan pasal ko, n ad benda ko xtau pon nak wat mcm ane n jdik mcm ane..owh tidak..sile ketepikan idea2 impian yg mngarut n x tercapai akal mu itu bak kte elyana..

sbb tulah kite ni perlu sentiasa b'pikir..wpon malas otak kte ttp kne pikir utk wat sesuatu tuh..xkire la benda tuh kecik ke besau ke.ttp kne FIKIR..meh aku eja ckit..F.I.K.I.R..n secara R.A.S.I.O.N.A.L..perlu.amat perlu..coz itu yg menentukan kehidupan ko sendiri n org sekeliling ko maybe..

wah..~~sgt panjang bebelan ku ini..tanpa d sedari. maaf la yek..sy mmg ske m'bebel..thi..thi..thi..

0 kata hikmat:::